فهرست مطالب
نشریه مطالعات راهبردی جهان اسلام
سال بیست و یکم شماره 2 (پیاپی 82، تابستان 1399)
- بهای روی جلد: 300,000ريال
- تاریخ انتشار: 1399/11/15
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 5-32
بدون تردید یکی از دلایل مهم دولتهای عربی برای عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی چه در گذشته و چه در مقطع کنونی، جلب رضایت و حمایت کوتاه آمدن در برابر آمریکا بوده است. این روند با روی کار آمدن دونالد ترامپ تشدید شد و آنچنان که جارد کوشنر، مشاور ترامپ میگوید، همزمان با ورود ترامپ به کاخ سفید، اعراب به پذیرش رسمی اسراییل رغبت بیشتری نشان دادند.
اما این مساله به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ محدود نمیشود، بلکه در دوران ریاست جمهوری بایدن نیز دنبال میشود. چرا که دولتهای سازشکار عربی قصد دارند حمایت آمریکا را در روزهای پس از 20 ژانویه 2021 نیز داشته باشند. در حقیقت «سیاست غرب آسیا« آمریکا در دوران ترامپ از دیدگاه مقامات رژیم صهیونیستی دنبال میشود. از آنجایی که دولت ترامپ سیاست مشخص و اولویتهای معینی در مورد غرب آسیا نداشت به استثنای قراردادهای تسلیحاتی که از قبل نیز وجود داشت و تنها به دنبال منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران بود، سیاستهای دولت وی تقریبا از عینک رژیم صهیونیستی اتخاذ میشد. در واقع، «بنیامین نتانیاهو» در این زمینه کاملا تعیینکننده بود. «جارد کوشنر» بهعنوان نماینده دونالد ترامپ در این زمینه نقش ایفاء کرده و جریان راست مسیحی در کاخ سفید تعیینکننده سیاست غرب آسیای دونالد ترامپ بوده و عملا نشاندهنده سیاست رژیم صهیونیستی بود.کلیدواژگان: عادی سازی، رابطه اعراب و اسرائیل، ترامپ، کشورهای جنوبی خلیج فارس -
صفحات 33-58
دفتر سیاسی کتایب حزبالله روز 12 شهریور 1399 (دوم سپتامبر2020)، بیانیهای صادر کرد که در آن تصریح شده بود، مواضع دولت فعلی و مشاوران آن به طرز عجیبی با مواضع آمریکا یکسان است. در این بیانیه تلاش دولت برای ابقای آمریکا در عراق، یک رویکرد خیانتآمیز توصیف شده بود که نشان میدهد کاظمی و مشاورانش در حال تلاش برای قرار دادن آینده حاکمیت عراق و تصمیم سیاسی خود در اختیار آمریکا هستند.
میانگین حملات جادهای و راکتی در عراق نشان میدهد که این حملات پس از انتصاب مصطفی کاظمی به عنوان نخستوزیر، نسبت به بازه زمانی پیش از آن 90 درصد افزایش یافته است. این روند به خوبی موید تاثیرگذاری انگیزه کتایب حزب الله برای درگیری با دولت عراق بر نرخ حملات است.
این ادعا زمانی تقویت میشود که مقایسه نواخت حملات نشان میدهد میانگین آنها در دوره پس از ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی تا فاصله نامزدی مصطفی کاظمی به نخستوزیری عراق، 50 درصد کاهش یافته بوده است. این مقایسه نشان میدهد که کتایب حزبالله در دوره مصطفی کاظمی از انگیزه بالاتری برای درگیری با آمریکا برخوردار بوده است.کلیدواژگان: دولت کاظمی، مقاومت، مصطفی کاظمی، کتائب حزب الله، حشدالشعبی -
صفحات 59-82
در ترکیه گفتمان رسمی و یا سیاستمداری که خود را پساکمالیست بخواند وجود ندارد و این تنها مفهومی نظری است که تحلیلگران به برخی افراد و گروههای موجود در ترکیه دادهاند. اولین سیاستمداری را که میتوان پساکمالیست نامید، نجم الدین اربکان است که در خرداد 1375 در دولت سلیمان دمیرل قدرت را به دست گرفت. به قدرت رسیدن حزب رفاه در اواسط دهه 1370 به رهبری اربکان اولین زاویهگیری عمده از کمالیسم در سیاست داخلی و خارجی بود. انتقاد از غرب و اسراییل، اعتدال نسبت به کردها، استفاده از ادبیات و واژگان اسلامی، چندجانبهگرایی در سیاست خارجی، تلاش برای ایجاد فاصله با غرب و نزدیکی به کشورهای اسلامی (به صورتی که به هیچ کشور غربی سفر نکرد و عمده سفرهایش به کشورهای اسلامی بود)، عدم تمکین به قانون داماتو و تداوم روابط با ایران و لیبی، امضای توافق 20 ساله گازی با ایران و تاسیس سازمانی اسلامی از جمله رویکردهای پساکمالیستی اربکان بود.
رویکرد فراکمالیستی نجمالدین اربکان بسیار زودتر از آنچه که به نظر میرسید با شکست مواجه شد و این کمالیستها و نظامیان بودند که با طرح کودتای سفید زمینه برکناری او از قدرت را در سال 1376 کلید زدند. با این وجود، همچنان پروژه پساکمالیسم در مقام یک گفتمان در قلب سیاست ترکی باقی ماند و این بار در سالهای ابتدایی دهه 2000 بود که در قامت حزب عدالت و توسعه، بار دیگر رهبران سیاسی پساکمالیسم مجال حضور در مدیریت دولت ترکیه را پیدا کردند اما این بار در مسیر خود گامهایی محکم برداشتند.کلیدواژگان: ترکیه، آتاتورک، اردوغان، عثمانیسم، حزب عدالت و توسعه -
صفحات 83-106
در پی وقوع بحران در کشور سوریه، جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک قدرت منطقهای حامی دولت بشار اسد، وارد این کشور شد و در مسیر حمایت از نظام حاکم در عرصههای مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی و رسانهای گام برداشت. جمهوری اسلامی ایران در پرتو انجام اقدامات و کنشهای نهضتی در دو عرصه سخت و نرم سعی نمود مجموعهای از اهداف راهبردی از جمله بقای بشار اسد، حفظ سوریه در محور مقاومت و به تبع آن اتصال سرزمینی میان ایران، عراق، سوریه و لبنان، جلوگیری از گسترش و نفوذ اندیشه تکفیری و همچنین حفظ عقبه راهبردی و پشتیبانی حزبالله در سوریه در راستای تقابل با رژیم صهیونیستی را محقق سازد.
بررسی کنشهای نهضتی جمهوری اسلامی ایران در طول بحران سوریه، نقشه راهی را در این عرصه جهت بهرهمندی در دیگر واحدهای سیاسی عضو محور مقاومت برای تصمیمسازان عرصه نهضتی فراهم میسازد.
تجربه نهضتی جمهوری اسلامی در طول بحران سوریه نشان میدهد میان کنشهای نهضتی در دو عرصه سخت افزاری و نرم افزاری یا به تعبیر دیگر دیپلماسی و عرصه نظامی یک رابطه دوسویه وجود دارد. در واقع، کنشهای نهضتی نرم بدون اتکا به ظرفیتهای نظامی و میدانی از کارآمدی لازم در عرصه دیپلماسی برخوردار نبوده و از سوی دیگر، کنشهای نظامی و امنیتی بدون اتکا بر پیوستهای سیاسی و دیپلماتیک از تاثیرگذاری لازم در عرصه میدانی جهت تغییر موازنه و معادله برخوردار نمیباشد.کلیدواژگان: سوریه، جمهوری اسلامی ایران، کنش های نهضتی -
صفحات 107-124
شناخته شدن سردار شهید قاسم سلیمانی به عنوان ژنرال شکستناپذیر در عرصههای میدان نبرد، بر کسی پوشیده نیست. اما به قدر عیان بودن قدرت فرماندهی نظامی ایشان، جنبههای انسانی ایشان مغفول مانده است. این مقاله در صدد است تا با اتکای بر روش روایتپژوهی، روایت مناسبی از هدف مورد بررسی را ارایه نماید.
نشان میدهند که مفهوم ولایت به عنوان جنبه بارز انسانی حاکم بر اعمال سردار، تعامل او با نخبگان و مردم عامی را چنان سمت و سو داده است که وی، کار کردن برای مردم را وسیله قرب الی الله میداند. او دارای نگرش مثبت به دیگران بوده و از این رو شناخت و احترام به شخصیت دیگران را در سرلوحه تعاملات خود داشته است. درک موقعیت فرد مخاطب خارجی و داخلی و توان پرذازش اندیشه مخاطب، جهت ارتقای همدرکی با ایشان از خصیصههای برجسته او و نهایتا مکتب منسوب به اوست.
نتایج سه جریان ارتباطی مهم در تشریح جنبههای انسانی سردار قابل مشاهده است: جریان تعاملات اجتماعی (در تعامل بین انسان ذیحق و انسان صاحب کرامت)، جریان عبودیت (در تعامل بین انسان ذیحق و انسان به مثابه خلیفهالله) و جریان هدایت (در تعامل بین وجه خلیفهالهی انسان و وجه صاحب کرامت بودن او). این سه جریان در الگوی نهایی پژوهش ارایه شده است.کلیدواژگان: شهید سلیمانی، انسان، جنبه انسانی، مکتب انسانی، مکتب شهید سلیمانی -
صفحات 125-153
مولفههای شکلدهنده به مکتب سلیمانی دارای ابعادی مختلف و در جهت سیر انفسی و آفاقی است که در چارچوب نحوهی برساخته شدن کنش، دانش و بینش شخصی او تجلی پیدا کرده و با استفاده از دالهای مرکزی و هویتساز توانسته مجموعهای از زنجیرههای هم ارزی و نظامی منسجم و ترقیخواه را در زیست توحیدی خود دنبال نماید. چنین مکتبی، که مبتنی بر پارادایمی توحیدی است و زیرساخت و بستر معنابخش و هویت دهنده به کنشگریهای شهید سلیمانی بر پایه مضامین فرهنگی و ایدیولوژیک بنا شده است. طبیعتا مجموعه اجزا و عناصر موجود در این پارادیم که قرار است در این مکتب نقشآفرینی نماید و در راستای اهداف بلند آن گام بردارد لازم است با نظاموارههای ارزشی، بینشی و کنشی موجود در شخصیت شهید هماهنگ و همراه باشد. رسانه به عنوان یکی از این ابزارها تلقی میشود که گسترش این اندیشه در قالبها و مضامین مختلف از مجرای آن صورت میگیرد و در مقام تسری بخش گزارههای مکتب در گستره ژیومدیا برای ایجاد قطبهای جریان رسانهای همسو و ژیوپولیتیک و ژیواستراتژیک میتواند عمل نماید. مقاله حاضر ضمن بررسی مولفههای برجسته گفتمانی مکتب سلیمانی درصدد است با رویکرد توصیفی و تحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که رسانه طراز مکتب سلیمانی دارای چه مولفهها یا دالهای مرکزی و گفتمانی است و در اعمال قدرت گفتمان این مکتب چه نقش یا نقشهایی میتواند ایفا نماید. یافتهها نشان میدهد رسانه طراز مکتب سلیمانی رسانهای به لحاظ هنجاری، دارای جهان بینی توحید محور، با دارابودن بودن مسئولیت اجتماعی در برابر مردم، ولایتافزا، قدرت گفتمانی فراحوزهای، استعمارستیز و حامی مستضعفان میباشد.
کلیدواژگان: سلیمانی، مکتب سلیمانی، رسانه، گفتمان، رسانه های نوین -
صفحه 155
-
Pages 5-32
Undoubtedly, one of the main reasons for the Arab states to normalize relations with the Zionist regime, both in the past and in the present, has been to gain the consent and support of the United States. The trend intensified with the inauguration of Donald Trump, with Trump adviser Jared Kushner saying that as Trump entered the White House, Arabs became more interested in accepting Israel officially.
But this issue is not limited to the presidency of Donald Trump, but is also pursued during the presidency of Biden. Because the Arab governments intend to have the support of the United States in the days after January 20, 2021. In fact, "American West Asian policy" under Trump is being pursued by Zionist officials. Since the Trump administration did not have specific policies and priorities for West Asia - with the exception of pre-existing arms deals - and only sought to isolate the Islamic Republic of Iran, its policies were largely from the eyes of the Zionist regime. In fact, Benjamin Netanyahu was decisive in this regard. “Jared Kushner" played the role of Donald Trump's representative in this regard, and the Christian right wing in the White House determined Donald Trump's West Asian policy and practically reflected the policy of the Zionist regime.Keywords: Normalization, Arab-Israeli Relations, Trump, Southern Gulf States -
Pages 59-82
There is no formal discourse or politics in Turkey that calls itself post-Kemalist, and this is the only theoretical concept that analysts have given to some individuals and groups in Turkey. The first politician who can be called a post-Kemalist is Najmuddin Erbakan, who came to power in June 1996 under Suleiman Demirel's government. The rise to power of the Welfare Party in the mid-1991s under the leadership of Erbakan was the first major separation of Kemalism in domestic and foreign policy. Criticism of the West and Israel, moderation toward the Kurds, use of Islamic literature and words, multilateralism in foreign policy, attempts to distance from the West and closeness to Islamic countries (so that he did not travel to any Western country and most of his trips was to Islamic countries) Disobedience to the Damato law and the continuation of relations with Iran and Libya, the signing of a 20-year gas agreement with Iran and the establishment of an Islamic organization were among Arbakan's post-Kemalist approaches.
Arbakan's post-Kemalist approaches failed much sooner than it seemed, and it was the Kemalists and the militaries that, with a white coup, ousted him from power in 1997. Nevertheless, the post-Kemalism project remained as a discourse at the heart of Turkish politics, and this time in the early 2000s, the AKP's political leaders once again had the opportunity to run for the Turkish government. But they took strong steps in their path this time.Keywords: Turkey, Ataturk, Erdogan, Ottomanism, AKP -
Pages 83-106
Following the crisis in Syria, the Islamic Republic of Iran entered the country as a regional power supporting the government of Bashar al-Assad and took steps to support the ruling regime in various political, military, security, economic and media fields. In the light of the Nehzat actions in both hard and soft areas, the Islamic Republic of Iran tried to achive a set of strategic goals, including the survival of Bashar al-Assad, keeping Syria in the axis of resistance and, consequently, the territorial connection between Iran, Iraq, Syria and Lebanon, stop the spread and influence of the Takfiri ideology, as well as the preservation of the strategic backup and the support of Hezbollah in Syria in order to confront the Zionist regime.
Examining the Nehzat actions of the Islamic Republic of Iran during the Syrian crisis provides a roadmap in this field for the benefit of other political units that are members of the resistance and for decision-makers in the field of Nehzat.
The Nehzat experience of the Islamic Republic during the Syrian crisis shows that there is a two-way relationship between the Nehzat's actions in both the hardware and software fields, and in other words, diplomacy and the military field. In fact, soft movement actions without reliance on military and field capabilities do not have the necessary effectiveness in the field of diplomacy, and on the other hand, military and security actions without reliance on political and diplomatic attachments do not have the necessary impact in the field to change balance. .Keywords: Syria, Islamic Republic of Iran, Movement Actions -
Pages 107-124
It is not a secret that Sardar Shahid Ghasem Soleimani is known as an invincible general on the battlefield. But as far as the power of his military command is concerned, his human aspects have been neglected. This article intends to provide a suitable narrative of the purpose under study, relying on the method of narrative research.
The findings show that the concept of Velayat as a prominent human aspect governing the actions of the commander has diverted his interaction with the elites and the general public to such an extent that he considers working for the people as a means of nearness to God. He has a positive attitude towards others and therefore has knowledge and respect for the personality of others at the forefront of his interactions. Understanding the position of the external and internal audience and the ability to process the audience's thought, in order to promote understanding with them is one of his outstanding features and ultimately the school attributed to him.
The results show that three important communication currents can be seen in describing the human aspects of Sardar: the flow of social interactions (in the interaction between the righteous man and the dignified man), the flow of servitude (in the interaction between the righteous man and man as the caliph) and the flow of guidance ( In the interaction between the aspect of the divine caliph of man and the aspect of his dignity). These three streams are presented in the final research model.Keywords: Martyr Soleimani, Man, Human Aspect, Human School, Martyr Soleimani School -
Pages 125-153
The components that shape the Soleimani school have different dimensions and in the direction of psychic and horizon, which is manifested in the framework of how his personal action, knowledge and insight are constructed, and by using central core and identity-building, he has been able to create a coherent set of equivalence and regular chains. And follow the progressive in his monotheistic life. Such a school, which is based on a monotheistic paradigm and is a meaningful infrastructure and context for the activities of Martyr Soleimani, is based on cultural and ideological themes. Naturally, the set of components and elements in this paradigm that is supposed to play a role in this school and take steps towards its lofty goals, it is necessary to be in harmony with the value, insight and action systems in the personality of the martyr. The media is considered as one of the tools through which this idea is spread in various forms and themes and can act as an extension of school propositions in the field of geomedia to create poles of cohesive, geopolitical and geostrategic media. The present article, while examining the salient components of the Soleimani school's discourse, seeks to answer with a descriptive and analytical approach the question of what components or central and discourse idiots are in the style of the Soleimani school's and what role or roles it can play in exercising the school's discourse power. Findings show that the Soleimani school-style media has a normatively monotheistic worldview, with social responsibility towards the people, add to Velayat, trans-sectoral discourse power, anti-colonialism and support for the oppressed.
Keywords: Soleimani, Soleimani School, Media, Discourse, New Media